Foodtime

I eftermiddag har jag umgåts med Emma, vi har varit överallt och ingenstans idag. Mysigt att åka till butiker och ställen där man inte är så ofta (man jobbar ju jämt). När jag kom hem hängde jag upp lite tvätt, bäddade rent och började med maten. Ikväll blev det fläskfilégryta med ugnstekt potatismos.

Receptet på denna rätt har vi här:

Fläskfilégryta

Ingredienser

4 port

1 st fläskfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
2,5 dl matlagningsgrädde eller vanlig grädde
1,5 dl vatten
1 msk vetemjöl
3 msk fransk senap
1 dl riven ost
1 hel paprika i strimlor

Gör så här

Skär köttet i skivor. Skala och hacka löken och vitlöken. Bryn köttet i smör i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde, vatten, lök, mjöl, paprika och senap i en gryta. Låt koka upp under vispning. Lägg över köttet i grytan. Låt köttet koka i såsen 3-5 min. Ta grytan från värmen. Rör i osten. Strö gärna över hackad persilja. Servera med ris eller potatis


Ugnstekt potatismos:

12 potatisar som du kokar, gör potatismos utav det. Lägg de på en plåt med bakplåtspapper och in i ugn 6-10 min. Dem är klara när dem börjar få lite färg på toppen.






Halvuppäten rätt, servera gärna en god sallad till

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oh vilken kul grej med potatismoset i ugnen detta ska ja tusan testa=)Ses imorgon=)

2012-03-07 @ 19:57:52
URL: http://sofiralin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0