Favoritbrödet

Hej på er. Har bakat ett bröd idag som i stort sett sköter sig självt. Var tvungen att baka detta idag då vi fick de på lunchen i skolan häromdagen.  Blev helt såld och kan äta i princip hur många som helst. I och för sig är dem mättande så hur många som helst slinker inte ner men detta är i alla fall mitt favoritbröd förkylt tillfället. Att det är hembakat gör ju inte saken värre. Prova baka, lovar att ni kommer älska det. Ni får receptet av mig här nedan.  Nu har jag bröd ett tag framöver eller vad tror ni?  Så här många små limpor blir det av en sats. 


Mörkt bröd:
1,5 liter fil
1,4 kilo rågsikt (25,5 dl) 
3 dl mörk sirap
2 msk bikarbonat
1 msk bakpulver
1 påse bröd krydda

Blanda ihop alla ingredienser. Degen kommer vara kladdig. Häll smeten på en smord och bröad lagom stor ugnsplåt. Grädda i ugn först i 45 min på 100 grader och höj sen temperaturen till 175 grader och grädda vidare i 30 min. Låt svalna. Dela kakan i sex delar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0